Pádis túra 1

13:52 2016. 05. 06.
18:05 2016. 05. 06.

Leírás

Túra a Pádis-fennsíkon I. Közép-Európa leglátványosabb felszíni karszt jelenségeit a Bihar-hegység fennsíkja; a Pádis-fennsík hordozza magán. A mindössze 36 négyzetkilométer területű karsztplatót a honfoglalás előtt a Szigethegység környezetében élő szláv népcsoportok „pádesnek”, azaz katlannak nevezték el. Túránkat a pádisi turistapihenőtől (Popasul Turistic Padis) mutatjuk be. Innen a Kék-Magura (Magura Vanata) lábánál elvezető kék-piros sáv turistajelzésen haladunk a Varasó-ház irányába. Az egykori szekérúton bakancsolva fenyőirtások és a vihar tépett erdő „lékein” keresztül tiszta időben a Nagy-Bihar (Cucurbata Mare) is látható. Az erdőből kiérve jó minőségű kavicsos makadámúton bandukolhatunk a fennsíki táj szépségeit csodálva. A varasó-ház közelében számos esztena is látható, a varasó-hágó előtt pedig a Pádis egyetlen állandó vizű tavának számító Varasó-tó (Balogh-tó) fenyvesekkel körülvett látványa vésődik be öröké emlékezetünkbe. A nyeregről a Nagy-havas vulkanikus gerince vezeti a tekintetünket, melyet a Kopott csapás nyergéig követhetünk szemünkkel. Miután leereszkedtünk a nyeregről elágazáshoz érünk. A piros-kék jelzések mentén, a Nagy-havas gerincén és a Bohogyő-nyergén (Saua Bohodei) át Biharfüredre (Stana de vale) mehetünk, míg a piros körjelzést követve a Meleg-Szamos forrásvidékét; a Szamosbazárt (Cheile Somesului Cald) járhatjuk be. A Bihar-hegység feltárójának; Czárán Gyulának az egyetlen, hitelesen fennmaradt útvonala mentén koptathatjuk bakancsainkat fenyőerdő rengetegben, sziklán és barlangban egyaránt. Túránkat az Aragyásza-barlang (Cetatile Radesei) bejáratánál a Babilon kapujának nevezett barlang szájnál befejeztük és visszafordultunk szállásunk felé. A pádis telepre érve, tizenkét kilométerrel a lábunkban a lemenő nap fényeinél csodálhattuk meg a fennsík legmagasabb pontját; a Mócok templomát (Biserica Motului).